torsdag 8 november 2007

Hur kunde detta hända?

Det är oundvikligt att tänka på det. Katastrofen. Något som aldrig tidigare inträffat i Finland. Inte heller har något sådant hänt i Sverige. Det är bara i USA som sådant händer! Trodde man ju iallafall. Ja, jag talar förstås om skolmassakern i Tusby. 9 döda. 8 oskyldiga offer plus gärningsmannen. Igår i skolan när Anna först berättade för mig om detta, så var jag inte så berörd, men imorse när jag satt och läste dagens tidning hade jag inte långt ifrån tårarna. Hur kunde något så hemskt och sadistiskt som detta hända i vårt lilla oskyldiga och trygga land? Plötsligt känns Tusby så nära, även om det är ca 500 km söderut, och man blir ju lite rädd att något som dethär ska hända i den egna staden. Alla flaggor var på halvstång idag och jag rös till varje gång jag passerade en. Körde bil för tredje gången idag också, vilket inte var helt lätt med tanke på att mina tankar befann sig någon annanstans än vid bilen och vägen. Klarade mig dock helskinnad, fast jag fick kärringstopp ett par gånger och nästan körde ut i diket! Anyway. Jokela High School Massacre. Tänk om man hade tagit videosnutten på Youtube på allvar och kunnat stoppa gärningsmannen? Det är skrämmande hur mycket man påverkas av media i dagsläget... Varför gjorde han det? Vad var hans motiv? Det var väl något om att människorasen inte är värd att kämpa för och att vi borde utrotas, men hur kan han påstå sig ha rätten och makten att ta någons liv? Jag förstår inte och kommer nog aldrig att göra det heller. Är bara så arg över att han dog. Han borde ha fått sitt straff. Det borde inte ha varit så enkelt som döden. Ååååhh!! Jävla egoist och sadistjävel!! Jag hatar död. Blir skräckslagen bara jag tänker på hur det skulle vara för de i min omgivning om jag tog mitt liv. Eller om någon av mina nära och kära skulle göra det. Jag fasar inför tanken, men är samtidigt medveten om att ett sådant scenario högst troligen lär inträffa under min livstid. Vill därför bara påminna alla mina vänner (eller ni som läser min blogg iallafall) om att ni är guld värda och betyder mer än ni kanske tror! Håll er i livet!

1 kommentar:

Sofia sa...

Usch, ja satt ju å tjuta imårost tå ja läst alla iltalehti å hbl å allting. No ha du väl tänt ljus i köksfönstre ikväll?